16 wrz Komunikat ZUS dla przedsiębiorców dotkniętych powodzią
Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) informuje, że przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogą skorzystać z ułatwień w regulowaniu składek. Dostępne formy wsparcia to m.in. odroczenie terminu płatności oraz możliwość spłaty należności w ratach.
Jak ubiegać się o ulgę w spłacie składek?
Przedsiębiorcy mogą składać wnioski o ulgę drogą elektroniczną poprzez Platformę Usług Elektronicznych (PUE ZUS), tradycyjną pocztą lub osobiście w oddziałach ZUS. Dokumenty wymagane do wniosku są ustalane indywidualnie w zależności od specyfiki działalności. Wsparcie w przygotowaniu wniosku oferują doradcy ds. ulg i umorzeń oraz pracownicy obsługi klienta.
Korzyści z ulgi:
- Brak odsetek za składki objęte ulgą (zastępowane są opłatą prolongacyjną).
- Możliwość uzyskania zaświadczenia o bieżącym regulowaniu zobowiązań, co może być przydatne m.in. w przetargach.
Kontakt z ZUS:
- Platforma Usług Elektronicznych (PUE ZUS)
- Centrum Obsługi Telefonicznej: 22 560 16 00 (czynne w dni robocze w godzinach 7:00-18:00).
Biorąc pod uwagę wątpliwości zakresie zawierania przez pracodawców umów z ZUS a możliwością uzyskania SOD z PFRON, Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych zwróciła się do PFRON z pilnym pytaniem, czy wniosek do ZUS przedsiębiorcy dotkniętego skutkami powodzi o odroczenie terminu płatności należności z tytułu składek oraz rozłożenie tych należności na raty, powodujący zawarcie umowy z ZUS, narusza przepis art. 26a ust. 1a1 pkt 3 ustawy o rehabilitacji w zakresie terminowości kosztów płacy na potrzeby dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych.
Odpowiedź PFRON opublikujemy na naszych stronach niezwłocznie.