04 lip Nasze Sprawy: Lodołamacze ruszają w nowej odsłonie – XII edycja na start!
11 edycji, ponad 550 przyznanych tytułów „Lodołamacza” i wręczonych statuetek, ponad 3900 uczestników konkursu. To bilans ostatnich 11 lat funkcjonowania konkursu dla pracodawców wrażliwych społecznie „Lodołamacze”. W jego rozwój od lat zaangażowanych jest wiele osób, które łączy wspólny cel- przełamywanie stereotypów i uprzedzeń związanych z zatrudnianiem osób z niepełnosprawnością.
Statuetka przyznawana była co roku pracodawcom, instytucjom i organizacjom tworzącym odpowiednie warunki pracy dla osób niepełnosprawnych. Kapituły Konkursu nagrodziły firmy otwarte na zatrudnianie osób niepełnosprawnych, pracodawców wyjątkowych, zaangażowanych i promujących niepełnosprawnych pracowników.
W tym roku Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych pragnie zaskoczyć nową, odmienioną odsłoną XII edycji Konkursu Lodołamacze 2017. Konkurs zyskał nową strukturę i nowe zasady. Pojawiło się w nim kilka istotnych zmian w porównaniu z jego dotychczasowymi edycjami.
Pracodawcy powalczą jak co roku o tytuł Lodołamacza 2017 w kategoriach: Zatrudnienie Chronione, Otwarty Rynek Pracy, Instytucja.
Niezależne kapituły wyłonią również laureatów dwóch nagród dodatkowych: Super Lodołamacz dla przedsiębiorcy, instytucji lub zakładu oraz Lodołamacz Specjalny dla osoby o wybitnych dokonaniach na rzecz osób niepełnosprawnych.
Lodołamacze w nowej odsłonie z rozszerzoną formułą zostały wzbogacone o trzy nowe kategorie.
Kategoria „Przyjazna przestrzeń„- Obiekty, przestrzenie publiczne, komunikacyjne, które są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością.
Niepełnosprawność ma różne oblicza, a przeszkód w codziennym funkcjonowaniu dla osób nią dotkniętych może być bardzo wiele, także takie, które nie przychodzą na myśl w pierwszej chwili. Niedostosowana do potrzeb dla tej grupy osób komunikacja, bariery architektoniczne, brak dostępu do informacji sprawiają, że osoby niepełnosprawne nie mogą podjąć zatrudnienia. Przestrzeń publiczna to miejsce spotkań, pracy, rekreacji – to przestrzeń, w której ludzie przemieszczają się z domu do pracy i z powrotem. Dla osób z niepełnosprawnością przestrzenią przyjazną jest dodatkowo przestrzeń pozbawiona barier architektonicznych i gwarantująca bezpieczne poruszanie się. Im bardziej osoba niepełnosprawna może poruszać się samodzielnie, tym bardziej jest niezależna od innych. Samodzielność fizyczna i psychiczna tych osób zwiększa szanse na ich integrację w społeczeństwie.
Kategoria „Zdrowa Firma” – Pracodawcy, którzy promują zdrowie w miejscu pracy, podejmują wysiłki na rzecz poprawy zdrowia swoich pracowników. Pracodawcy, którzy rozwijają różnego rodzaju aktywności – programy zdrowotne, zajęcia sportowe, badania profilaktyczne, dodatkowa opieka zdrowotna, działania edukacyjne.
Firma jest jedynie tak zdrowa i zdolna do osiągnięć jak zdrowi są jej pracownicy. Dzięki działaniom pracodawców promujących zdrowie pracowników ich kondycja zdrowotna wzrasta, poprawia się też ich samopoczucie. Brakuje nam solidnej wiedzy o zapobieganiu chorobom, nie zdajemy sobie sprawy, jak duży wpływ na nasze zdrowie mają szkodliwe czynniki środowiskowe i nieprawidłowe nawyki, nie zawsze stosujemy się do zaleceń lekarskich. Kluczem do zmiany w jakości życia jest wiedza. „Lepiej zapobiegać, niż leczyć” – to nie tylko fragment przysięgi Hipokratesa, który był pierwszym prekursorem profilaktyki zdrowotnej przeszło 2400 lat temu, ale także udokumentowana analizami statystycznymi prawda. Profilaktyka zdrowotna to zapobieganie chorobom poprzez utrwalanie prawidłowych wzorców zdrowego stylu życia,, bądź wczesne wykrycie chorób i ich leczenie.
Kategoria „Dziennikarz bez barier” – Dziennikarze telewizyjni, radiowi i prasowi, którzy poruszają w swoich audycjach, programach, artykułach problematykę związaną z osobami niepełnosprawnymi i ich zatrudnianiem.
W dążeniu do równości szczególną rolę odgrywają media. Media mogą łamać istniejące stereotypy, niwelować uprzedzenia, tworzyć klimat sprzyjający promowaniu różnorodności i szacunku wobec odmiennych postaw. Przedstawienie osób z niepełnosprawnością jako wartościowych pracowników ma za zadanie zmienić tendencję postrzegania ich jako niezdolnych do pracy, wystarczy tylko dać im szanse na odkrycie umiejętności i zalet. Promowanie w mediach osób niepełnosprawnych ma za zadanie zachęcić pracodawców, by nie zamykali się na nie, gdyż są to solidni pracownicy zaangażowani w budowanie sukcesu firmy. Obiegowa opinia głosi, że media są „oknem na świat”. Organizatorzy chcą wyróżnić dziennikarzy, którzy nie nakładają filtra na przysłowiowe okno. Piszą, mówią o osobach niepełnosprawnych pamiętając , że mają one równe prawa lecz nie podsiadają równych szans społecznych, występują w roli rzeczników osób niepełnosprawnych wobec władz, samorządów pomagając w przełamywaniu barier architektonicznych. Promują aktywność i działają na rzecz aktywizacji i włączenia osób niepełnosprawnych do społeczeństwa.
Podsumowanie:
Forma konkursu ma za zadanie uhonorować i docenić pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne, ale nie tylko. Wszystkie kategorie Konkursu to:
- Zatrudnienie Chronione,
- Otwarty Rynek Pracy
- Instytucja
- Przyjazna przestrzeń
- Zdrowa Firma
- Dziennikarz bez barier
Kategoria specjalna:
- Super Lodołamacz
- Lodołam Specjalny
Zasady uczestnictwa w Konkursie
Powołana przez organizatora Kapituła konkursu nominuje kandydatów do tytułu Lodołamacza w poszczególnych kategoriach, będzie czuwać nad przebiegiem konkursu, a także rozstrzygnie konkurs w głosowaniu.
Jednocześnie kandydaci mogą zgłaszać się we wszystkich kategoriach poprzez wypełnienie i przesłanie formularza zgłoszeniowego, znajdującego się na stronie internetowej www.lodolamacze.info.pl .
Konkurs rozpoczął się 15 maja 2017 r. Zbieranie zgłoszeń będzie trwało do 15 sierpnia. We wrześniu będą miały miejsce cztery regionalne rozstrzygnięcia Konkursu. Ogólnopolskich laureatów konkursu poznamy 27 września w Zamku Królewskim w Warszawie.