Opracowania

Raport POPON 2024 – Badania nastrojów i opinii pracodawców osób z niepełnosprawnościami

Raport z badania opinii i nastrojów pracodawców osób niepełnosprawnych.

Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych przeprowadziła w dniach 19.01.2024 – 05.02.2024 badanie opinii i nastrojów panujących wśród pracodawców osób z niepełnosprawnościami. Badanie było prowadzone metodą CAWI. W internetowej ankiecie pytaliśmy min. o plany dotyczące zatrudnienia, znajomość koncepcji CSR/ESG, opinie na temat funkcjonujących rozwiązań prawnych wspierających aktywność zawodową osób z niepełnosprawnościami a także o ocenę współpracy z wybranymi instytucjami publicznymi.

W badaniu wzięło udział 316 uczestników. Łączne zatrudnienie ogółem u wszystkich pracodawców, którzy wzięli udział badaniu to 24.328 osób w tym 15.023 to pracownicy z niepełnosprawnościami. Najliczniej reprezentowana była grupa pracodawców z tzw. „otwartego rynku pracy” a najmniej ankiet spłynęło od instytucji publicznych i spółdzielni socjalnych (po 1 ankiecie). Zdecydowana większość uczestników badania to firmy działające z branży handlowo-usługowej i usługowej.

Zdecydowana większość pracodawców deklaruje utrzymanie zatrudnienie ogółem a także zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami na analogicznym poziomie jak w latach ubiegłych. Drugą najczęściej udzielaną odpowiedzią była deklaracja dotycząca wzrostu zatrudnienia zarówno zatrudnienia ogółem jak i zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. Tylko 7% pracodawców zapowiada redukcję zatrudnienia ogółem.  Są to głównie firmy będące byłymi zakładami pracy chronionej oraz pracodawcy z otwartego rynku pracy. Redukcję zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami planuje 5% pracodawców. Także w tej grupie dominują byłe zakłady pracy chronionej oraz pracodawcy z otwartego rynku pracy.

Zaskakująco niska okazała się znajomość koncepcji CSR/ESG. Szczególnie biorąc pod uwagę planowane zmiany w zakresie obowiązkowego raportowania ESG oraz faktu, iż zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami jest jednym z elementów społecznej odpowiedzialności biznesu. Zdecydowana większość pracodawców odpowiedziała, że nie realizuje żadnych działań z zakresu CSR/ESG (41%) i że nie traktuje faktu zatrudniania osób z niepełnosprawnością jako elementu CSR (36 %). Wskazuje to na niski poziom świadomości pracodawców w tym zakresie i fakt, iż nie wykorzystują oni potencjału marketingowego jaki wiąże się z informowaniem potencjalnych klientów o działaniach z zakresu społecznej odpowiedzialności w tym min. tworzenia inkluzywnego środowiska pracy. Jest to dodatkowo niepokojące w kontekście pojawiających się w badaniu odpowiedzi pracodawców, którzy jako jedną z barier utrudniających aktywizację osób z niepełnosprawnościami wskazywali na przypadki wyłączania z możliwości ubiegania się o zamówienia publiczne firm zatrudniających osoby niepełnosprawne. Może to świadczyć o wciąż stosunkowo silnych stereotypach i uprzedzeniach dotyczących efektywności i jakości pracy osób z niepełnosprawnościami oraz o związanych tym obawach firm przed informowaniem o fakcie wykonania produktu lub usługi przy udziale pracowników niepełnosprawnych.

Nadal głównym motywem decydującym o zatrudnianiu w firmie osób niepełnosprawnych jest aspekt finansowy i wsparcie publiczne na zatrudnianie tej grupy osób. Czynnik ten był najczęściej wskazywany zarówno jako powód główny (respondent podawał tylko jeden powód) a także był najczęściej wskazywany jako powód dodatkowy (respondent miał możliwość wskazania wiele różnych powodów, dla których w firmie zatrudniane są osoby z niepełnosprawnością). Na uwagę zasługuje fakt, iż na znaczeniu coraz bardziej zyskują także powody pozafinansowe. Pracodawcy wskazywali na „strategię firmy” (drugi najczęściej wskazywany motyw) a także na „chęć udzielenia wsparcia i pomocy osobom z niepełnosprawnościami” (trzeci z motywów).

Główną barierą w aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami, zdaniem pracodawców, był:

  • brak osób z niepełnosprawnościami chętnych do pracy (22% odpowiedzi),
  • niskie lub niedostosowane kwalifikacje osób z niepełnosprawnościami (19% odpowiedzi) oraz
  • skomplikowane przepisy (18% odpowiedzi) i
  • zbyt niskie wsparcie finansowe (17%).

W kontekście tego zdecydowana większość pracodawców wskazywała na konieczność zmian przepisów prawnych w zakresie zwiększenia dofinansowania do wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami i powiązanie wysokości wsparcia z warunkami rynkowymi oraz uproszczenie przepisów i ograniczenie biurokracji.

Pracodawcy osób z niepełnosprawnościami generalnie dobrze oceniają współpracę z instytucjami publicznymi, z którymi współpracują lub które ich kontrolują w zakresie zatrudniania osób z niepełnosprawnościami. Współpraca z pracodawców z żadną z ocenianych instytucji nie została oceniona definitywnie jako zła lub bardzo zła.

 

Zapraszamy do zapoznania się z całością raportu.

RAPORT_Badania nastrojów i opinii pracodawców osób z niepełnosprawnościami w 2024 r

Informator pracodawcy osób niepełnosprawnych Wdrożenie RODO w zakresie zatrudnienia osób z niepełnosprawnością

Niniejsze opracowanie ma na celu wyjaśnić, w syntetycznej formie, nowe wymogi prawne,
jakie nakłada na pracodawców osób niepełnosprawnych Rozporządzenie Parlamentu Unii
Europejskiej i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku. Zgodnie z założeniami
rozporządzenia, służyć to będzie zapewnieniu ochrony prywatności nas wszystkich.
Opracowanie to nie odnosi się do całego zakresu wymagań RODO a jedynie kwestii
zatrudnienia, w szczególności osób z niepełnosprawnością.

Jak prawidłowo sporządzić oświadczenie o statusie prawnym przedsiębiorstwa

Niniejszy Poradnik związany jest z opublikowaniem w dniu 28 stycznia 2016 r. przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) na stronie www.pfron.org.pl komunikatu wzywającego pracodawców uzyskujących dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych do złożenia wraz z wnioskiem o wypłatę dofinansowania za miesiąc styczeń 2016 r. „Oświadczenia o statusie prawnym przedsiębiorstwa” w terminie do dnia 25 lutego 2016 r.

Kary finansowe z tytułu niezgodnego z przepisami gospodarowania środkami zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON)

Bardzo wiele problemów prawnych, z którymi spotykają się na co dzień pracodawcy dotyczy
funkcjonowania zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych (ZFRON).
Przedsiębiorcy – dysponenci ZFRON (ZPChr oraz tzw. byłe ZPChr które spełniają warunek art.
33 ust. 7b ustawy o rehabilitacji tj. zatrudniają co najmniej 15 pracowników w przeliczeniu
na pełen etat z czego co najmniej 25 % stanowią osoby niepełnosprawne) powinni pamiętać,
w jakich przypadkach mogą być zobowiązani do zapłaty kary finansowej na rzecz
Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

Omówienie projektowanych zmian w zakresie prawa zamówień publicznych oraz koncesji na roboty budowlane – ważne dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne

Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych informuje, że od kwietnia br.
z inicjatywy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych toczą się prace na dwiema nowymi
ustawami, których treść istotnie dotyczy pracodawców prowadzących ZPChr i biorących
udział w postępowaniach w sprawie umów koncesyjnych na roboty budowlane oraz
postępowaniach o zamówienia publiczne.

Rozporządzenia wykonawcze dotyczące uzyskiwania pomocy publicznej na zatrudnianie osób niepełnosprawnych obowiązujące od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. zmieniły się przepisy związane z zatrudnianiem pracowników
niepełnosprawnych oraz uzyskiwaniem pomocy publicznej na ten cel. Zmiany dotyczą m.in.


wyliczania efektu zachęty przy dofinansowaniach do wynagrodzeń oraz rozszerzeniem
katalogu osób niepełnosprawnych, za zatrudnienie których można otrzymać zwrot kosztów
wyposażenia stanowiska pracy, zwrot kosztów szkolenia. 

Wpłaty na PFRON w 2015 r.

Utrzymanie i wykazanie w przedsiębiorstwie odpowiedniego wskaźnika osób
niepełnosprawnych jest jednym z podstawowych obowiązków pracodawców wynikających
z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
osób niepełnosprawnych (t. j. Dz. U. 2011 r. Nr 127 poz. 721), dalej jako ustawa
o rehabilitacji.

Skip to content