
17 mar Pracodawcy zatrudniający niepełnosprawnych apelują do rządu. „Bez uproszczeń nasza sytuacja będzie jeszcze trudniejsza”. Postuluje POPON
Zwracamy uwagę na szczególną sytuację osób niepełnosprawnych, które są w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy i ich pracodawców. Zwracamy się o uzupełnienie proponowanych działań rządu o instrumenty wprost kierowane do tej grupy – postuluje Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych. Chodzi m.in. o zmianę sposobu rozliczania czasu pracy osoby niepełnosprawnej, zmianę terminu wypłaty dofinansowań do wynagrodzeń czy zmianę procedury związanej z wypłatą dofinansowań.
Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych to największy związek pracodawców osób niepełnosprawnych. Zrzesza kilkaset podmiotów, głównie małych i średnich pracodawców.
Stanęli oni przed olbrzymim wyzwaniem związanym z prowadzeniem swojej działalności w związku z obecnym stanem epidemicznym.
Ta ekstraordynaryjna sytuacja wymaga pilnej interwencji na poziomie legislacyjnym i nowych instrumentów wspierających, łagodzących jej skutki dla gospodarki, ochrony miejsc pracy osób niepełnosprawnych – apelują do rządu.
Dziś (17 marca) premier przedstawi Radzie Ministrów projekt paktu na rzecz stabilizacji i bezpieczeństwa gospodarki; w pakiecie m.in. odroczenie różnych płatności, rozwiązania wspierające osoby na tzw. śmieciówkach i prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą.
Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych docenia podjęte działania rządowe, ale zwraca uwagę na szczególna na rynku pracy grupę.
– Cieszy nas uwzględnienie w planach sytuacji administracyjnej osób niepełnosprawnych, o której mówiła minister Marlena Maląg w związku z koniecznością ubiegania się o kolejne dokumenty potwierdzające status osoby niepełnosprawnej. Niemniej zwracamy uwagę na szczególną sytuację osób niepełnosprawnych, które są w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy i ich pracodawców – podkreślają w liście otwartym Jan Zając, prezes i Krzysztof Kosiński wiceprezes POPON.
List adresowany jest do premiera Mateusza Morawieckiego, minister rozwoju Jadwigi Emilewicz oraz minister pracy Marleny Maląg.
Przedstawiciele organizacji zwracają się o uzupełnienie proponowanych działań rządowych i instrumenty wprost kierowane do pracowników niepełnosprawnych i ich pracodawców.
Proponują m.in. uproszczenie, przyspieszenie i zintensyfikowanie instrumentów wsparcia poprzez uzupełnienie przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 426) i rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie.
Chodzi o:
- zmianę sposobu rozliczania czasu pracy osoby niepełnosprawnej z tygodniowego na przyjęty u danego pracodawcy okres rozliczeniowy czasu pracy (art. 15 ww. ustawy);
- uzupełnienie katalogu wydatków możliwych do finansowania ze środków Zakładowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych albo Zakładowego Funduszu Aktywności o wydatki, w ramach obowiązujących przepisów o pomocy publicznej oraz z uwzględnieniem powiązania z przepisami o dofinansowaniach do wynagrodzeń, związane z kosztami płacy, wynagrodzeniem postojowym oraz kosztami ponoszonymi przez osobę niepełnosprawną, w ramach pomocy indywidualnej, związanymi z przebywaniem na kwarantannie lub inne wskazane przez nich cele związane z obecną sytuacją;
- zmianę na obligatoryjne a nie fakultatywne stosowanie instrumentu dofinansowania oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych oraz zwrotu kosztów transportowych i administracyjnych, o których mowa w art. 32 ww. ustawy;
- zmianę terminu na złożenie przez pracodawcę wniosku o wypłatę dofinansowania do wynagrodzeń za dany miesiąc umożliwiającą składanie wniosków bez ograniczeń czasowych;
- zmianę procedury związanej z wypłatą dofinansowań na literalną formę dofinansowania – usunięcie warunku wcześniejszego pokrycia części kosztów płacy (art. 26a ust. 1a1 pkt 2 ww. ustawy);
- wydłużenie dopuszczalnego terminu uchybienia terminów, które nie będzie skutkowało utratą prawa do otrzymania dofinansowania do 30 dni (art. 26a ust. 1a1 pkt 3 ww. ustawy);
- zmianę terminu wypłaty dofinansowań do wynagrodzeń na najwyżej 7 dni od daty złożenia wniosku;
- zawieszenie stosowania przepisów w zakresie postępowań sprawdzających i kontrolnych przeprowadzanych przed wypłatą dofinansowania oraz stosowania mechanizmu uniemożliwiającego otrzymanie otrzymania dofinansowania w związku z posiadaniem zaległości wobec Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, co ma szczególne znaczenie w kontekście obowiązujących przepisów w zakresie postępowań administracyjnych toczących się przed Prezesem Zarządu PFRON (art. 26a ust. 8 i nast., ust. 9c-9e ww. ustawy);
- wprowadzenie obligatoryjnego zawieszania wykonania decyzji administracyjnych wydawanych przez Prezesa Zarządu PFRON do czasu ich uprawomocnienia lub uprawomocnienia wyroku w ich zakresie;
- wprowadzenie analogicznych, jak wyżej proponowane rozwiązania w zakresie dofinansowań do wynagrodzeń w stosunku do instrumentu refundacji składek dla osób niepełnosprawnych, o którym mowa w art. 25a ww. ustawy.
– Powyższe zmiany nie mają, bądź mają znikomy wpływ na środki publiczne (budżet PFRON) – oparte są głównie na wykorzystaniu będących już dziś w wyłącznej dyspozycji pracodawców środków publicznych lub przyspieszeniu procedur związanych z wypłatą środków należnych pracodawcy. W związku z powyższym nie będą stanowiły dodatkowego obciążenia finansów publicznych – argumentują prezesi POPON.
Pracodawcy zatrudniający osoby niepełnosprawne po raz kolejny zgłaszają również postulat związany z podniesieniem wysokości otrzymywanego wsparcia na zatrudnianie pracowników niepełnosprawnych.
– Obecny, zamrożony od 2014 r., poziom wsparcia znacząco wpływa na rynek pracy osób niepełnosprawnych. Od lat pracodawcy, jak i związki zawodowe postulują podniesienie wysokości dofinansowań do wynagrodzeń, w szczególności z tytułu zatrudniania osób niepełnosprawnych w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy – ze znacznym stopniem niepełnosprawności, ze schorzeniami szczególnymi, specjalnymi – czytamy dalej w liście otwartym.
Prawodawcy podkreślają, że obecne wydarzenia, bez odpowiednich działań osłonowych mogą dodatkowo wpłynąć na tą sytuację.
Zwracamy również uwagę na konieczność korelowania proponowanych rozwiązań z istniejącymi instrumentami wsparcia – przykładem niezbędnej integracji może być powiązanie instrumentów związanych z kosztami ubezpieczeń społecznych i mechanizmami dofinansowań dla pracodawców czy refundacji dla osób niepełnosprawnych prowadzących działalność gospodarczą. Przedstawiając powyższe, deklarujemy pełną gotowość do prezentacji konkretnych propozycji legislacyjnych wskazanych rozwiązań.